Ce este nou în ortografie – DOOM, ediţia a II-a
Sursa
http://ru.scribd.com/doc/59422554/ce-este-nou-in-ortografie
Ce este nou în ortografie –
DOOM, ediţia a II-a
Din
nevoia de ordine, în prezentarea elementelor noi, diferite în DOOM2
faţă de DOOM1, vom urma planul Introducerii:
Accentul
4.1. Scrierea cuvintelor compuse
Ce este nou în ortografie –
DOOM, ediţia a II-a
În ciuda dezaprobării manifestate de întreaga breaslă a lingviştilor, Hotărârea Academiei Române din 1993 de a se reveni la scrierea cu â (î din a) şi a formelor sunt, suntem, sunteţi ale verbului ,,a fi” este consfinţită de ediţia a II-a a DOOM. Aceasta ar fi singura noutate propriu-zisă pentru ortografia românească actuală, în rest, găsim în DOOM2 doar nişte clarificări terminologice şi o punere de acord a regulilor ortografice şi ortoepice cu tendinţele actuale manifestate în limbă, avându-se în vedere că, în aproape un sfert de veac, cât a trecut de la prima ediţie (1982), în societatea românească s-au produs transformări majore cu repercusiuni serioase asupra felului în care se face comunicarea dintre oameni.
Din
nevoia de ordine, în prezentarea elementelor noi, diferite în DOOM2
faţă de DOOM1, vom urma planul Introducerii:
1.Semnele grafice
1.1.
Alfabetul limbii române
1.1.a. Pentru a veni în ajutorul dascălului care, învăţându-l pe copil cele
5 litere cu semne diacritice (ă, â,
î, ş, ţ), era nevoit să pună câte un nume acestora, acum se precizează:
·
căciulă pentru ă;
·
circumflexul pentru â, î;
·
virguliţă pentru ş, ţ; ( Atenţie! Nu mai folosim pentru aceasta
cuvântul sedilă. Aceasta are o altă formă şi este folosită sub
litera c în alte limbi ç).
1.1.b. * DOOM2 acceptă citirea literelor consoane şi cu
vocala î, făcându-se astfel o concesie limbii comune: bî,
cî, dî, fî, gî, hî, jî, lî, mî,
nî, pî, rî, sî, şî, tî, ţî, vî,
dublu vî, zî.
* Nu se mai rosteşte litera h
– ha, ci haş / hî.
* Se acceptă citirea
literelor f, g, h, k, l, m, n, r,
s, z după modelul străin datorită utilizării lor frecvente ca abrevieri şi simboluri
pentru matematică, fizică etc.: ef, ge, haş, capa,
el, em, en, er, es, zet.
* Se admite ca unele litere
din anumite abrevieri să fie citite după modelul limbii de împrumut: CV
(si, vi).
1.2. Semne ortografice
1.2. a. Apostroful
Dacă în prima ediţie
acestui semn îi erau rezervate 4 rânduri (pag. 38), în DOOM2 beneficiază de mai mult
de o pagină de precizări (pag. 37- 38). În lipsa acestora întâlneam frecvent
absenţa marcării căderii unuia sau mai multor sunete din unele cuvinte. De
exemplu, întâlneam fără apostrof: alfel
(pentru altfel), altădat sau aldată (pentru altădată).
Acum sunt detaliate cu exemple căderile
accidentale:
§ ale unui sunet: al’fel,
cân’va, numa’, pân’la ;
§ ale mai multor sunete sau
silabe: dom’le, ’neaţa.
De remarcat este faptul că atunci când
căderea unui sunet se produce în
cazul unui cuvânt scris cu cratimă, se foloseşte numai apostroful (care
înlocuieşte şi cratima), de exemplu: înşir’te, mărgărite , mam’mare,
sor’ta pentru înşiră-te, mărgărite, mama-mare,
soră-ta (pag.38).
Atenţie!
1.
Nu se foloseşte apostroful, ci se foloseşte cratima când se produce
căderea vocalei finale a unui cuvânt şi urmează un cuvânt care începe cu
vocală, de exemplu: făr-a spune,
pân-acasă pentru fără
a spune , până acasă.
2. Când este folosit apostroful
§ în interiorul cuvintelor, nu este precedat şi nici urmat de blanc;
§ la începutul cuvintelor, este precedat de blanc;
§ la sfârşitul cuvintelor, este urmat de blanc.
3. Când locul despărţirii la capăt de rând coincide cu
locul apostrofului, trebuie evitată
despărţirea.
Notă: Dacă la pag.38 se recomanda sor’ta pentru soră-ta
la pag. 42 găsim regula: ,,Cratima uneşte componentele substantiv
denumind grade de rudenie sau relaţii sociale + adjectiv posesiv
(fără sau cu apocopă)”, şi se dau exemplele:
mamă-ta / mă-ta,
soră-ta / sor-ta, stăpână-sa / stăpân-sa.
Deoarece în corpul dicţionarului
găsim respectată această indicaţie de la pag. 42 , trebuie să o considerăm pe aceasta valabilă şi să o respectăm ca pe o abatere de la norma
dată la pag.38.
1.2.b. Blancul
Este recunoscut ca semn ortografic
blancul (spaţiul care delimitează cuvintele prin absenţa oricărui semn) –
pag.39.
Atenţie! În scrierea de tipar la
calculator, nu se bate blancul înaintea semnelor de punctuaţie ci numai după
acestea.
2. Reguli de pronunţare literară
Accentul
În funcţie de uzul literar, normele actuale
recomandă:
§ o singură accentuare la
cuvinte precum: adică, aripă, avarie, caracter, călugăriţă,
doctoriţă, duminică, fenomen, ianuarie, miros,
regizor, sever, unic;
§ se admit variante accentuale
literare libere la unele cuvinte precum: acatist / acatist, anost
/ anost, antic / antic, gingaş / gingaş, intim
/ intim, jilav / jilav, profesor / profesor,
trafic / trafic;
§ este respinsă de normă ca
incultă accentuarea cuvântului butelie (pe penultima
silabă), corect fiind butelie; de asemenea se
resping accentuări mai vechi (călugăriţă, doctoriţă)
sau regionale (bolnav, duşman).
3. Scrierea cu literă mică sau mare
Scrierea cu literă mică sau
mare, faţă de DOOM1, înregistrează unele corectări şi completări.
3.1.
Scrierea cu majusculă
Se scriu cu literă mare:
a. –toate cuvintele care compun formulele de politeţe: Domnia
Sa, Domnia Voastră, Excelenţa Voastră, Sfinţia Sa/ Ta, Măria Ta, Majestăţile Lor Imperiale;
Atenţie! Pronumele de politeţe se scriu cu literă mică: dumneata, dumneavoastră;
b. –numele proprii simple, iar cele compuse numai la primul termen când
numesc organisme de conducere sau compartimente de instituţii: Direcţiunea, Secretariat, Serviciul de
contabilitate, Consiliul de administraţie, Comisia diriginţilor,
Catedra de limba română;
c. –denumirile marilor epoci istorice: Evul Mediu etc.
Atenţie!
Numele sistemelor economico-sociale se scriu cu literă mică, de exemplu: sclavagism, feudalism, capitalism;
d. –numele instituţiei chiar când este folosit eliptic, adică în loc să
se spună:
,, X este student la Universitatea
Politehnică Bucureşti” se spune ,,X
este student la Politehnică” ;
,,X lucrează la Ministerul de Externe” / ,,X lucrează
la Externe”;
3.2.
Scrierea cu literă mică
Actuala ediţie reglementează
unele efecte stilistice , dar mai ales cele urmărite de graficieni prin
scrierea cu literă mică a cuvintelor care, în mod obişnuit, se scriu majusculă.
De exemplu: ceauşescu, p.c.r.; nume de autori şi
titluri în grafica titlurilor de pe copertele unor cărţi sau la televizor etc.
4. Scrierea derivatelor, compuselor,
locuţiunilor
şi grupurilor de cuvinte
4.1. Scrierea cuvintelor compuse
4.1.a. Adverbe
Atenţie! În DOOM -2, părţile
de vorbire sunt ordonate alfabetic.
În DOOM1, între cele două
rostiri ale cuvântului compus deseară / diseară, se
recomanda varianta deseară. Acum, în DOOM2 ,,Rostirea şi
scrierea diseară sunt preferate lui deseară, deoarece nu
se mai percepe compunerea de
+ seară”.
Se scriu cu cratimă
adverbele compuse necuprinse în DOOM1: alaltăieri-dimineaţă,
alaltăieri-seară, azi-mâine, azi-noapte, mâine-dimineaţă,
mâine-seară.
4.1.b. Pronume şi adjective
pronominale
Se revine la scrierea într-un cuvânt a
tuturor formelor pronumelui niciunul / niciuna (g.
d. niciunuia
/ niciunea) şi ale adjectivului pronominal corespunzător niciun
/nicio (g. d. niciunui /niciunei).
Aici
problema este cea a distingerii formelor pronumelui şi adjectivului pronominal
de îmbinările libere omofone în care nici are valoare de
conjuncţie copulativă.
Nici
are valoare de conjuncţie când corelează cu al doilea nici. De exemplu:
§ ,,Nici un căţel, nici o pisică n-au intrat în
curte.”
( nici
un / nici o / conjuncţie + articol)
§ ,,Nu vreau nici un
măr, nici două.”
(nici
un / conjuncţie + numeral)
§ ,,Nici unul, nici altul nu mai au nimic de spus.”
(nici unul /
conjuncţie +
pronume)
Când nu se corelează cu al doilea nici,
cuvântul are valoare de adverb (Nici nu vreau să aud!) sau de prim element al compusului niciunul
/ niciuna, niciun / nicio. , Nu-i niciunul aici.,
N-avem niciun caiet.)
4.1. c. Substantive
§ Substantive compuse care
după DOOM2 se scriu cu cratimă: bun-rămas (,,adio”), cuvânt-înainte (,,prefaţă”), watt-oră, mai-mult-ca-perfectul
(timp verbal).
§ Se generalizează scrierea cu
cratimă a compuselor nesudate care denumesc substanţe chimice şi specii
distincte de plante sau animale (p.73).
Notă: Prima parte a
normei acesteia nu este ilustrată cu nici un exemplu , iar în corpul
dicţionarului nu găsim nume compuse de substanţă chimică scris cu cratimă.
Partea a doua era necesară pentru că erau nume compuse de plante şi animale
scrise fără cratimă. De exemplu: viţă-de
vie, vaca-Domnului.
4.2.
Scrierea locuţiunilor
§
În odată ce (locuţiune conjuncţională), odată
cu (locuţiune
prepoziţională), dintr-odată (locuţiune adverbială), cuvântul odată
se scrie într-un cuvânt spre deosebire de DOOM1 care
recomandă scrierea despărţită (o
dată).
4.3.
Scrierea grupurilor de cuvinte
§
Grupul după prânz trebuie scris cu blanc nu cu cratimă ca în
DOOM1.
§
Se scriu cu cratimă: bine-crescut (,,cuviincios”), bine-cunoscut (,,celebru”), bine-venit (,,oportun”).
5. Despărţirea în silabe şi la capăt de
rând
5.1.
Despărţirea grupurilor de cuvinte şi a abrevierilor
§ Nu se despart la sfârşit de
rând numele proprii de persoane şi se recomandă să nu se separe de la un rând
la celălalt nici prenumele (sau abrevierile prenumelor) de numele de familie.
§ Se tolerează plasarea pe
rânduri diferite a numelor compuse de instituţii. De exemplu: Roman / S.A. ; Monitorul / Oficial ; S.C. / Severnav.
5.2.
Despărţirea în interiorul cuvintelor
§
,,Regula generală şi obligatorie a despărţirii cuvintelor la capăt de
rând (…) este interdicţia de a lăsa la sfârşit de rând sau la început o
secvenţă care nu este silabă ” cu excepţia ortogramelor formate cu prepoziţiile
dintru
şi întru
(dintr-/un, într-/însa) la care totuşi se recomandă evitarea
despărţirii.
Notă: Regula în DOOM1
era mai puţin restrictivă.
§ ,,Normele actuale prevăd
despărţirea după pronunţare.
Este acceptată, cu unele
restricţii faţă de DOOM1 şi despărţirea după structură.” (pag.80)
Atenţie! În predare, pentru a evita instaurarea unei confuzii
este bine ca elevului să i se precizeze regula despărţirii numai după
pronunţare, lăsând deoparte ceea ce este acceptat. Precizarea se acceptă nu trebuie
interpretată ca o posibilă înlocuire a normei care cere despărţirea după
rostire, ci doar ca un fapt care nu este considerat greşeală.
·
Ca o abatere de la această regulă poate fi arătată despărţirea după
structură în următoarea situaţie:
În succesiunea 3 sau 4 consoane între
vocale regula prevede despărţirea grupurilor de consoane după prima dintre ele.
De exemplu: fil-tru, cin-ste, vâr-stă,
cus-cru etc.;
ab-
stract, con-structor, în-zdrăveni etc.
Listele cu grupurile de consoane de
acest fel care se despart după a doua dintre
ele sunt destul de lungi şi greu de memorat. Dar, cum cele mai multe
dintre aceste situaţii au apărut ca urmare a procesului de formare a cuvintelor
prin compunere sau derivare, le putem aplica despărţirea după structură. Este
vorba de:
·
compuse cu: alt (altceva alt - ceva)
ast ( astfel ast- fel)
fiind ( fiindcă fiind- că)
hand
( handball
hand- bal)
·
formaţii cu elemente de
compunere :
port (portbagaj port- bagaj,
portvizit port- vizi;
portdrapel port- drapel etc.)
·
derivate cu prefixe:
post ( postbelic post- belic ;
postfaţă post-faţă;
postliceal post-liceal);
trans (transborda trans-borda;
transmisibil trans-misibil;
transportabil
trans- portabil;
transfrontalier
trans-frontalier; transplanta trans- planta).
·
derivate cu sufixe :
-lâc (savantlâc savant- lâc)
-nic (stâlpnic stâlp- nic, vârstnic vârst-nic)
-şor (târgşor târg- şor)
6.
Câteva norme morfologice
Normarea morfologică este de competenţa unei noi gramatici normative care se află în lucru. În DOOM-2 sunt reţinute câteva aspecte cu incidenţă asupra ortografiei.
6.1.
Adverbe şi
locuţiuni
§ Norma literară condamnă
folosirea lui ca şi (sau a grupului ca, virgulă) în
loc de ca pentru evitarea cacofoniilor (şi cu atât mai mult
când acest pericol nu există). De exemplu: construcţii de tipul A fost
numit ca şi consilier pentru ca consilier pot fi înlocuite cu
construcţii directe precum : A fost numit consilier sau în
calitate de consilier.
6.2. Articolul şi desinenţa
de gen şi număr
§ Se recomandă ataşarea fără
cratimă a articolului şi desinenţei la împrumuturile neadaptate care se termină
cu litere din alfabetul limbii române pronunţate ca în română: trendul,
week-endul. La fel se ataşează desinenţa de plural: trenduri,
week-enduri.
§ Se păstrează ataşarea cu
cratimă la împrumuturile recente a căror finală prezintă deosebiri între
scriere şi pronunţare sau care au finale grafice (litere) neobişnuite la
cuvinte româneşti.
a) acquis-ul (achiul), bleu-ul (blöul), bleu-uri (blöuri), show-ul (şoul), show-uri (şouri);
b) party-ul, party-uri;
dandy-ul, dandy-i.
6.3. Numeralul
§ Se acceptă la numeralul
ordinal întâi forma de feminin întâia când se
află după un substantiv feminin, de exemplu: clasa întâia.
Notă: Precizarea se acceptă nu trebuie interpretată ca o înlocuire a
normei care cere forma invariabilă întâi, ci doar ca un fapt care nu mai
este considerat greşeală.
§ Valorile de genitiv şi dativ
se exprimă cu ajutorul prepoziţiilor:
a) genitiv cu prepoziţia a
(votul a doi senatori)
b) dativ cu prepoziţia la
(a dat la doi elevi)
§ În texte, cu excepţia
documentelor bancare, se recomandă scrierea numeralelor
-până la 10 cu litere;
-peste 10 cu cifre, de exemplu: Alfabetul
limbii române are 31 de
litere dintre care opt
sunt litere-vocale.
6.4. Substantivul
§ În ceea ce priveşte forma de
plural în –e sau –i la unele substantive
feminine sau în –uri sau –le la unele neutre, sunt
admise ambele forme literare libere, cu preferinţă pentru prima indicată în
Dicţionar:
a) feminine: căpşuni/ căpşune, cireşi/ cireşe,
coarde/ corzi, coperte/ coperţi, găluşte/ găluşti;
b) neutre: niveluri/ nivele, tuneluri/ tunele, chipie/ chipiuri.
§ În schimb se admite o
singură formă la unele substantive
a) feminine: monede, poieni, ţigănci, gagici;
b) neutre: chibrituri (chibrite este simţit ca incult), seminare
(seminarii ar fi pluralul formei seminariu care nu se mai foloseşte,
preferându-se forma seminar cu
pluralul seminare).
6.5.
Verbul
§ Verbul a continua are la
indicativ şi conjunctiv prezent, pers. I singular forma eu (să) continui
(nu continuu).
§ a decerna trebuie conjugat cu sufixul –ez:
eu (să) decernez (nu decern);
§ a absolvi trebuie conjugat fără
sufixul –esc: eu (să) absolv (nu absolvesc);
§ a mirosi la indicativ prezent, pers.
a III-a plural (ei) miros (nu miroase).
Comentarii
Trimiteți un comentariu