ACADEMIA ÎNVĂŢĂTORULUI MODERN - EVENIMENTUL ANULUI PENTRU ASOCIAȚIA ÎNVĂȚĂTORILOR
Dolha Viorel: Iata cateva aparitii in presa din ultimele ore
Presa are regulile ei si nu poti controla ce titluri pun, cat din material il scurteaza sau rescrie, comenteaza. Unele publicatii locale au subliniat participarea celor din jud respectiv etc. Multumesc colegului Laurentiu Banicioiu si pentru pozele profesionist lucrate dar si pentru tot ceea ce face. Multumiri şi colegului Dragos Gelu!
Ediție specială
Mariana Marin
În perioada 3-5 august Asociaţia Generală a Învăţătorilor din România,
filiala din Republica Moldova, a organizat pentru membrii săi un eveniment de
excepţie la prima ediţie - Academia
Învăţătorului Modern. A educa şi a te educa în acelaşi timp a confirmat starea de fapt a
evenimentului, care a întrunit 200 de dascăli din Republica Moldova, România şi
Ucraina.
Gânduri post factum
Academia Învățătorului Modern
este o activitate la care aș vrea, sincer, să particip și eu. Cred că și
colegii mei din Consiliul de Organizare simt la fel. Am trăit altfel acest
eveniment: cu grijă, dar și emoții pozitive, am avut o curiozitate și
creativitate intensă, toate acestea asamblate de o mare responsabilitate și o
doză înmiită de entuziasm.
Detașându-mă de eveniment, la
ceva timp, conchid că este o activitate aproape exclusivă în mediul educațional de dezvoltare profesională. Stațiunea Dacia, prefăcută pe 4 zile în Orașul Academia Învățătorului
Modern, a privilegiat desfășurarea evenimentului, astfel participanții au fost izolați pe foarte scurt timp de grijile
casei, într-o pădure de 10 hectare, cu scrâncioburi, cu piscină, fitness
și dans.
De ce Academia? Prima
şcoală filozofică, înfiinţată de Platon la Atena, care îşi ţinea întrunirile în
grădinile consacrate eroului Akademos se numea Academia. Ideea de a ţine o
întrunire într-un spaţiu natural, aidoma grădinilor de la Atena, unde fiecare
dascăl să se simtă liber în idei şi în activitate, a constituit un vis al organizatorilor,
iar visele nu se împlinesc decât dacă le transformăm în obiective. Astfel, una
din activităţile Asociaţiei care îşi doreşte a fi tradiţională este Academia
Învăţătorului Modern, fiind destinată
dezvoltării profesionale a cadrelor didactice. Or, unul din dezideratele
Asociaţiei noastre este contribuţia la asociativitatea de idei ale cadrelor
didactice prin întâlniri ce ar genera schimb de experienţă. Este o posibilitate
extraordinară de a combina utilul, plăcutul şi frumosul.
Remediu pentru suprasolicitarea
profesională
Pentru profesor, un an
școlar desemnează eșuarea, epuizarea și
uzura energiei și a forțelor sau a resurselor individuale care îi provoacă
individului o scădere globală a întregului potențial de acțiune. Efectul
care s-a produs este cel de depășire a sindromului burnout, or, acesta în
medicina tradiționala este centrat pe relaxarea și detensionarea sistemului
nervos central.
Sigur că relaxare de tip activă, întrucât agenda AIM a fost una destul de
suprasolicitată. Fiecare minut a fost luat în calcul: salon expozițional,
întruniri la nivel de sucursală, conferințe de deschidere, inaugurare și științifico-metodică,
prezentare de carte, conferință de presă, donații de carte, întâlnirea cu
Doamnele Ministre ale educației, sesiunile foto, medalia de aur, diplomele de
excelență, 12 workshopuri, piscina, târgul workshopurilor, croaziera cu vaporul
Legenda, discoteca, lucrul în secțiuni, Prezentări de
softuri educaționale la tabla interactivă, și recepția La gura căprioarei - toate au fost desfășurate destul de activ ca să
spunem că ne-am odihnit.
Cu siguranță că activitățile
nonformale au spulberat încordările, iar obiectivele noastre au fost realizate.
Felicitări și mulțumiri
Felicit întreaga echipă care s-a
dăruit și a contribuit spiritual, dar și mult material pentru ca acest
eveniment să se desfășoare așa cum ni l-am dorit.
Colegilor mei: Angela
Cutasevici, Tamara Lența, Tamara Cerbușca, Valeriu Cavcaliuc, Pavel Cerbușca,
State Daniela, Lucia Argint, Aliona Caduc, Virginia Vangheli, Stela Baltag,
Morcov Viorica, Zaharia Chiosa, Vitalie Călugari.
Delegației din România,
constituită din participanți ai filialelor Neamț, Arad, Botoșani, Iași, Vaslui,
Cluj-Napoca, condusă de Dl Președinte Viorel Dolha - mulțumiri sincere și
admirație.
Aducem sincere admirații
profesorilor universitari Dr. Viorica Goraș - Postică (USM), Dr.Gabriel Albu
(Universitatea Petrol Gaze, Ploiești), Dr. Constantin Șchiopu (USM), Dr. Vasile
Cioca (Universitatea de Arte și Design, Cluj-Napoca), Dr. Vasile Flueraș (LT Avram Iancu, Cluj-Napoca), Dr. Dumitru
Stan (Universitatea A.I. Cuza, Iași), Dr. Liliana Stan (Universitatea A.I.
Cuza, Iași), Dr.hab. Igor Eftodiev (USM) care au fost alături de noi, care
ne-au susținut și ne-au oferit încredere în forțele proprii, precum și pentru
discursurile științifico-metodice pline de adevăr, sens și necesitate.
Nu în ultimul rând, suntem
impresionați de ținuta, de atitudinea Ministerelor Educației din Republica
Moldova și România, reprezentate de Doamnele Ministru Maia Sandu și Ecaterina
Andronescu - pentru timpul acordat, pentru dăruirea și onoarea pe care ne-au
făcut-o de a fi împreună la acest eveniment foarte important pentru dascălii
din ambele țări.
Memoriu de activitate
Tot în această zi participanţii au prezentat
materialele la Salonul expoziţional BUNE PRACTICI ÎN ŞCOALA PROACTIVĂ, coordonat de către membrii Asociaţiei,
soţii Radu şi Valentina Gorodenco din Căuşeni. Impresionante au fost lucrările
expozanţilor, întrunind materiale didactice elaborate cu elevii: postere,
drepturile copiilor sub forma unui portativ cu note, diverse pliante, portofolii,
proiecte didactice, panouri.
Fiecare participant a primit un portofoliu cu materialele necesare
evenimentului: buletinul ştiinţifico-metodic, ce cuprinde mesajele de
felicitare şi salut ale colegilor, o revistă Învăţătorul Modern, un carnet,
pix, ecuson etc.
Tot în prima zi colegii au avut posibilitate să se plimbe prin Oraşul Academia Învăţătorului Modern, care cuprindea
mai multe locaţii: Aleea competenţei, Salonul Edu, Teatrul Edudisco,
Restaurantul Dacia Didactica, Foişorul Brainstorming, Paideia, Gardner, Piscina
SPA educaţional, Teatrul de Vară Învăţătorul.
Delegaţiile au avut de pregătit prezentările cu genericul Sunt
membrul AGIRo! (fiecare delegaţie în parte: Chişinău, Nord, Sud,
Centru, Moldova Ro, Transilvania, Muntenia).
Deschiderea Academiei
Învăţătorului Modern a avut loc la
Teatrul
de Vară Învăţătorul, moderatorul ei fiind Doamna Nina Mândru, preşedintele
sucursalei Orhei, învăţătoare, grad didactic superior. Cu un cuvânt de salut,
dar şi cu prezentarea programului de activităţi a venit doamna Mariana
Marin, preşedintele AGIRoMd. În cadrul acestei plenare a fost prezentată
AGIRoMd - Asociaţia celor mai buni învăţători.
Colegele din Consiliul Director au avut discursuri cu următoarele subiecte:
Angela Cutasevici - organigrama, simbolistica AGIRoMd; Daniela
State - Activităţile AGIRoMd; Tamara Cerbuşca - colaborarea
AGIRoMd cu personalităţi notorii; Aliona Caduc - participarea
Delegaţiei din RM la Congresele AGIRo; Pavel Cerbuşca - istoricul
AGIRoMd; Tamara Lenţa - Congresul de la Chişinău; Viorel Dolha
- Colaborarea AGIRo cu AGIRoMd.
Colegii invitaţi din România au prezentat materialele colaborării cu
AGIRoMd. Astfel, Dna Maria Ciubotaru – Preşedintele sucursalei Iaşi a
AGIRo, a adus diplome şi alte materiale care au fost realizate în parteneriat
cu AGIRoMd.
Cu multă admirație și interes îl urmărim pe colegul nostru, președintele AGIRo - Viorel Dolha, care atenționează factorii de decizie în educație despre valoarea cadrului didactic, despre fertilizarea programelor școlare în ideea îmbogățirii reciproce cu nume de scriitori, cu fragmente din istorie ce ne caracterizează ca și popor. Pragmatismul Dlui Prof. Viorel Dolha ne mobilizează să ducem steagul AGIRo cu mândrie, iar orice lucru început trebuie dus până la sfârșit. Domnia Sa întâi de toate este Învățător, or, acest fapt îi folosește de a ne încuraja în toate activitățile inițiate. Succesul pe care îl avem se datorează mult stimulării și încrederii pe care o avem de la Domnul președinte - Viorel Dolha.
Activismul la nivel asociativ este o chemare a Domnului Dolha, or, acest lucru e necesar de menționat în cadrul legislativ, în regulamentele de atestare, căci dascălii cu vocație trebuie încurajați și material, or, bunăstarea este trăsătură ce ar trebui să caracterizeze un mediu educativ prosper. Colegul nostru arădean, este o carte deschisă din care avem să citim lecții de omenie, de entuziasm, de profesionalism.
Cu un mesaj de salut a venit domnul Igor Eftodiev, dr. hab., prof.
univ, Director Centru de Excelenţă pentru Educaţie Modernă, care a
prezentat rezultatele lotului olimpic al Republicii Moldova la olimpiada
internaţională de fizică.
Programul Dascălul
- izvor de lumină a încântat sufletele participanţilor. Prin
contribuţia Doamnei Angela Cutasevici s-a realizat un spectacol excelent de
dans, muzică, poezie şi sport. Elevii Liceului „Gh. Asachi”, mun. Chişinău au
reuşit să adune pe feţele cadrelor didactice bucurie şi, în acelaşi timp,
mândrie pentru un rezultat excelent. Chipurile dansatorilor conduşi de soţii Petru şi Ana Bantiuc au cucerit inimile spectatorilor.
Prima zi a culminat cu cina
festivă și serata dansantă Drumurile noastre poate se vor întâlni vreodată...
NE PUTEM CONSIDERA, CU ADEVĂRAT, NOROCOŞI!
Daniela STATE, membrul
Consiliului Director
Discursurile doamnelor ministre
s-au dovedit a fi şi convingătoare şi provocatoare, şi îmbietoare şi profunde,
afirmând că a forma personalităţi, a construi cu ajutorul dascălilor lumea de
mâine este o chestiune deloc uşoară, dar nobilă şi sigur necesită a fi
apreciată. Or, prin munca cadrelor didactice se naşte şi se păstrează cultura
neamului nostru şi respectul valorilor naţionale, de aceea diseminarea
activităţii cadrelor didactice, realizarea posibilităţii de afirmare a
membrilor AGIRoMd în sistemul educaţional, precum şi promovarea experienţelor
bune, a pedagogilor din Republica Moldova este chiar categoric necesară.
Flataţi de discursurile
doamnelor ministre, fiecare dintre participanţi la Academia Învăţătorului
Modern a rămas ferm convins că, generația tânără trebuie instruită pe baza
adevărului ştiinţific şi nu cel de conjunctură, pe cultivarea gândirii, a
valorilor etice.
Domniile lor s-au dovedit a fi
dispuse pentru a da un răspuns comun câtorva deziderate formulate atât de
învăţătorii de la catedră, cât şi de profesorii universitari sensibili la
problemele învățământului contemporan.
Suntem pe cât se poate de
înaripaţi de prezenţa şi spiritul oficialităţilor, pe atât de nerăbdători în a
cunoaşte impactul domniilor lor şi a Academiei asupra comunităţii dascălilor
din cele 3 ţări prezente: Moldova, România, Ucraina.
CONFERINŢA
ŞTIINŢIFICO-METODICĂ – „BUNE PRACTICI ÎN ŞCOALA PROACTIVĂ”
Dr. Pavel CERBUŞCA, membrul
Consiliului Director
Printre evenimentele organizate şi desfăşurate în
cadrul Academiei Învăţătorului Modern destul de reuşită a fost şi Conferinţa
ştiinţifico-metodică „Bune practici în şcoala proactivă”, care a avut loc la 5
august, 2012.
În Şedinţa plenară au fost prezentate „Portrete de
dascăli”, unde au fost demonstrate exemple din practica activă a unor cadre
didactice cu o bogată experienţă din Republica Moldova (M. Marin, L.
Cherdevară, V. Aron, T. Ceachir, N. Mândru. A. Cutasevici, T. Cerbuşca, D.
Stati, L. Argint-Căldare), România (G. Tofan, V. Dolha, I. Manole, M. Cibotaru,
E. Apetroi, L. Stan, E. Fetescu, L. Savu, E. Secrieru) şi Ucraina (G.
Cepurnoi).
Destul de captivantă a fost prezentarea dlui Vasile
Cioca, care s-a referit la Pro-activitate, demonstrând cât de pro-activ este
copilul atunci când desenează.
Moderatorii secţiunilor, dr. Mariana Marin, dr.
Gabriel Albu, dr. Constantin Şchiopu, dr. Viorica Goraş-Postică, dr. Vasile
Cioca, dr. Vasile Flueraş, dr. Liliana Stan, dr. Pavel Cerbuşca, dr. Nicolae
Fedoreţ, au evocat participanţii la Conferinţa ştiinţifico-metodică nu doar
spre a prezenta comunicările pregătite din timp şi publicate în Buletinul
informativ al Academiei Învăţătorului Modern, ci au fost puse în dezbatere
diverse subiecte psiho-pedagogice cu caracter controversat şi a fost organizate
eficient un schimb de bune practici despre Managementul
educaţional, Modalităţi de utilizare a strategiilor didactice interactive,
Sugestii pentru proiectarea activităţilor educaţionale, Reflecţii despre
evaluarea competenţelor/performanţelor.
În activitatea de totalizare a rezultatelor lucrului
în secţiuni, liderii grupurilor de lucru au remarcat despre managementul
eficient din partea moderatorilor, buna organizare şi desfăşurare a
evenimentului, importanţa subiectelor studiate şi analizate pentru a
eficientiza procesul educaţional în instituţii în care activează şi pentru a
răspândi bunele practici în comunitate.
O
SEARĂ DE NEUITAT - CROAZIERA PE NISTRU
Tamara LENŢA - membrul
comitetului organizatoric,
preşedintele sucursalei Chişinău
a AGIRoMd
Una dintre activităţile organizate în cadrul
Academiei Învăţătorului Modern a fost călătoria cu vaporul „Valurile Nistrului”
în seara zilei de 4 august. Timp de trei ore, participanţii Academiei au avut
prilejul să admire de pe vapor frumuseţea plaiului mioritic moldav în apusul
soarelui. Tot pe vapor s-a desfăşurat debrifarea activităţii work-shop-urilor:
„Pălăriile gânditoare” - moderator V. Flueraş, dr.şt.ed.,
prof. Liceul Teoretic „Avram Iancu”, Cluj-Napoca, România şi S.Baltag.
„Activitatea în echipă în managementul proiectelor
educaţionale” - moderator Viorica Goraş-Postică, dr. conf. univ. USM şi P.
Cerbuşcă.
„Arderea profesională” - moderator Rodica Negură şi
A. Cutasevici.
„Carnavalul măştilor şi al culorilor” - moderator V.
Cioca, lect. univ., dr. psihologie, prof., ed. plast., Universitatea de Artă şi
Design, Cluj-Napoca, România şi T. Lenţa.
„Cultura dansului popular” - moderator C. Şchiopu,
conf. univ., dr. în pedagogie, USM, cond. art. al Ans. „Hora-horiţa” şi V.
Morcov.
„Teatru şi educaţie” - moderator C.Maros Suveică,
actor Teatrul M. Eminescu şi D. State.
Cei mai ingenioşi şi activi participanţi ai
Academiei s-au învrednicit de premii speciale.
Cu deosebită plăcere s-au încadrat toţi la serata
dansantă „Nistrule, pe malul tău”, pe puntea „înfierbântată” a vaporului
„Legenda”. În pauzele dintre cântece şi dansuri participanţii au putut
socializa la un fourchet organizat pe vapor. Buna dispoziţie de pe vapor s-a
datorat, în mare parte, moderatoarei Mariana Marin, preşedintele AGIRoMd,
dj.Maxim şi comitetului organizatoric, aplaudaţi pentru buna desfăşurare a
călătoriei cu vaporul pe valurile
bătrânului Nistru. Seara târziu participanţii Academiei s-au întors la
pensiunea „Dacia - Marin” copleşiţi de emoţii, impresii plăcute şi voie bună!
AGIRoMd A MAI
ÎNREGISTRAT PERFORMANŢE
Precum se aprinde focul de la alt
foc, aşa şi sufletul omului se modelează datorită sufletului altui om. Astfel a
început modelarea, promovarea şi tămăduirea sufletului celor prezenţi la
Academia Învăţătorului Modern (AIM), care şi-a desfăşurat lucrările în zilele
de 3-5 august la Vadul lui Vodă.
În această lună plină de farmec a
lui Gustar, cu strop de înţelepciune AIM ne-a îndemnat să parcurgem
etapele schimbării, să păstrăm existenţa într-o lume a deschiderii, să
colaborăm pentru a face ceva frumos şi util în educaţie ce nu am făcut, poate,
niciodată. Deschiderea Academiei s-a produs într-o zi frumoasă cu mult soare,
dar şi cu un potop de raze constituit din cadre didactice având menirea să
ofere lumină, înţelepciune şi speranţă. Salonul expoziţional a creat atmosfera
de parteneriat, realizări de proiecte, schimb de experienţă pentru persoanele
dornice de comunicare educaţională.
Deşi acest mare forum s-a
desfăşurat în sânul naturii, aveai impresia că te afli într-un castel de
înţelepciune. Chiar şi plantele din preajmă ne invitau să facem excursie prin Oraşul Academia Învăţătorului Modern.
Laboratoarele Inovaţiei (foişoarele) ne îndemnau să facem popas pentru
a sorbi din activitatea echipelor în managementul proiectelor, din tehnicile
interactive, din tehnologii informaţionale şi soluţii moderne pentru un
învăţământ de calitate, să savurăm eficienţa spaţiului artistic în educaţie,
secvenţe de coregrafie, muzică, teatru şi învăţare mnemotehnică în educaţie.
S-au pus în discuţie
afectivitatea şi aspectul emoţional în colaborarea cu elevii, cum putem
soluţiona o problemă a clasei, a comunităţii prin intermediul proiectelor
educaţionale. De asemenea, în cadrul comunicărilor am reliefat momente
importante: ochii
copiilor roagă să nu închidem uşa imaginarului, proiectul nu este opera unui
singur actor, acesta înseamnă iniţiativă şi creativitate, să punem împreună
piatra de temelie a formării viitorului om, să asigurăm tinereţe fără bătrâneţe
şi viaţă fără de moarte, doar suntem purtătorii valorilor umane, care formăm
caractere, atitudini şi relaţii armonioase.
Salutăm şi apreciem iniţiativa,
entuziasmul şi profesionalismul Doamnei Mariana Marin, preşedintele AGIRoMd,
pentru ridicarea la rang înalt a meseriei de învăţător, cât şi îndemnul la
solidaritate, durabilitate şi formare continuă a tuturor „semănătorilor de
lumină”. Cu o vocaţiune cerească ne-a deschis inimile spre colaborare,
cercetare, bune practici.
Evident, orice activitate este
realizată mai uşor şi mai eficient în colaborare. În acest context, ţinem să
menţionăm că majoritatea au lăsat impresii de neuitat: prezentări, dezbateri,
cântec, poezie, dans, sport, experienţe, portrete de dascăl etc. Cu o mare
satisfacţie salutăm responsabilitatea, ingeniozitatea şi potenţialul
consiliului director al AGIRoMd, membrii căruia ne-au creat atmosferă de
poveste şi ne-au dezvăluit tuturor corola de minuni a lumii.
Avem deplina încredere că
lucrările AIM vor consolida şi vor promova cadrele didactice, asigurând
perfecţionarea continuă şi colaborarea fructuoasă a învăţătorilor din ţară şi
din străinătate.
Într-o lume ca a noastră, supusă
unor schimbări permanente, sunt fericită că-s membru al AGIRoMd, asociaţie ce
ne îndeamnă să reprezentăm mediile ce realizează bunele practici, care pun
accent pe recuperarea tradiţiilor asociaţiei învăţătoreşti, pe parteneriate,
realizări de proiecte, lecturi pedagogice, cercuri de creaţie.
Pe lângă multiplele forumuri de
suflet, AGIRo a mai înregistrat performanţe şi prin promovarea cadrelor
didactice, prin asigurarea unor proiecte educaţionale de calitate, prin
activităţi de suflet pe potriva tuturor actorilor educaţionali, prin dreptul la Educaţie,
Inovaţie, Pasiune.
APELUL
ASOCIAŢIEI GENERALE A ÎNVĂŢĂTORILOR DIN ROMÂNIA ŞI AL
ASOCIAŢIEI GENERALE A ÎNVĂŢĂTORILOR DIN ROMÂNIA - FILIALA REPUBLICA
MOLDOVA, CĂTRE
DOAMNELE MINISTRU MAIA SANDU ŞI ECATERINA ANDRONESCU
PENTRU A DA UN RĂSPUNS COMUN
DEZIDERATELOR FORMULATE DE PARTICIPANŢII LA
„ACADEMIA ÎNVĂŢĂTORULUI MODERN”,
CHIŞINĂU, 4 AUGUST, 2012
Vă mulţumim pentru deosebita onoare
pe care ne-aţi făcut-o, fiind alături de colegii noştri la acest eveniment.
Peste ani, cei care vor scrie istoria învăţământului acestor meleaguri vor pune
la loc de cinste gestul dumneavoastră de a participa la manifestări organizate
de asociaţiile noastre în scopul dezvoltării profesionale. Aţi citit în ochii
colegilor bucuria de a vă avea în mijlocul lor şi fiţi sigure că unele dintre
multele poze pe care şi-au dorit să le facă alături de dumneavoastră vor fi
păstrate ca adevărate comori ale familiei şi vor ajunge generaţiilor viitoare.
Aflaţi anul acesta la al
XXXIII-lea congres al nostru, vă împărtăşim şi din dezamăgirile care au început
să se acumuleze în urma acestor experienţe, cu toate că la ele ne-au fost mai
totdeauna alături miniştrii educaţiei din ţările noastre şi alţi înalţi
oficiali.
Mai totdeauna prezenţa
miniştrilor şi a înalţilor oficiali la aceste evenimente ale noastre de după
anul 2006 a lăsat în urmă doar cuvântări memorabile şi poze frumoase.
Vă simţim pe dumneavoastră,
Doamnă Ministru Ecaterina Andronescu, că aţi putea să ştergeţi din sufletele
noastre sentimentul zădărniciei, cu atât mai mult cu cât dumneavoastră nu aţi
lipsit la nici o acţiune a noastră şi că aţi acceptat să vă considerăm
preşedinte de onoare al asociaţiei noastre.
Vă simţim pe dumneavoastră,
Doamnă Ministru Maia Sandu, că -
aparţinând unei generaţii care nu duce cu ea povara unui trecut care năştea
oameni sub zodia fricii şi a limbajului de lemn - aţi putea să faceţi ca de data
aceasta să nu rămână în urma acţiunii noastre doar cuvântări şi poze.
Vă simţim pe dumneavoastră,
Doamnă Ministru Ecaterina Andronescu şi Doamnă Ministru Maia Sandu, capabile să
vă puneţi semnătura pe un răspuns comun dat câtorva deziderate ale noastre,
formulate deja la precedentele congrese, dar cărora încă nu le-a fost dat un
răspuns de către cei care conduc destinele învăţământului din ţările noastre.
Veţi vedea că aceste deziderate
nu presupun vreo finanţare şi că fiecare dintre ele sunt bine cântărite, fiind
în conformitate cu legislaţia statelor noastre, cu trendul european şi bunul
simţ al unui om din secolul XXI.
1.Încurajaţi cadrele didactice
să activeze în asociaţii profesionale. Orice angajator trebuie să fie încântat
când angajaţii săi alocă din timpul liber efort şi energii pe bază de
voluntariat în scopul dezvoltării profesionale şi al creşterii prestigiului
instituţiei în care lucrează. Considerăm
posibil, legal şi oportun să vă rugăm să recomandaţi de îndată inspectoratelor
şcolare judeţene / direcţiilor de învăţământ raionale să coopteze de la 1
septembrie în comisia consultativă judeţeană / raională şi un reprezentant al
asociaţiei profesionale a cadrelor didactice. Vă rugăm să ţineţi cont şi să
introduceţi cu ocazia primelor modificări ale legislaţiei din sfera educaţiei
din statele noastre prevederi care să încurajeze activitatea pe bază de
voluntariat în cadrul asociaţiilor profesionale prin recunoaşterea acestei
activităţi ca unul dintre indicatorii de evaluare din conţinutul portofoliului
profesional al fiecărui cadru didactic şi a unor prevederi care să consacre
rolul consultativ al asociaţiilor profesionale la nivel ministerial, judeţean /
raional şi la nivelul unităţii de învăţământ. Aveţi ca temei pentru aceste
demersuri în legislaţia României chiar Articolul 9 din Constituţia României,
care precizează explicit rolul asociaţiilor profesionale alături de sindicate
şi patronat, iar în Republica Moldova articolele 41, 46 şi 55 din Legea
învăţământului, articolul 2 din Legea cu privire la asociaţiile obşteşti şi prevederile din Noua Strategie şi Planul de
Acţiune pentru Coeziune Socială din 7 iulie 2010 al Consiliului Europei.
2.Asociaţiile noastre apreciază
buna calitate a programelor şi manualelor de limbă română şi istorie a
românilor şi universală aprobate de Ministerul Educaţiei de la Chişinău şi
constată lipsa în manualele din România a unor autori importanţi de la est de
Prut şi lipsa unor teme relevante privind istoria în special contemporană a
românilor şi ţinuturilor de la est de Prut şi est de Nistru. Solicităm
Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului din România ca la
primele consfătuiri ale cadrelor didactice din România să dea acestora spre
atenţie o listă completă de lecturi şcolare recomandate, din care să nu
lipsească autori importanţi şi opere literare relevante create în spaţiul
Republicii Moldova, precum şi o listă de evenimente istorice majore din acelaşi
spaţiu, care lipsesc în actualele manuale. Cu ocazia elaborării unor noi
manuale în România, vă rugăm să solicitaţi autorilor să ţină cont de aceste
liste primite de la dascălii din Republica Moldova şi să invitaţi Ministerul
Educaţiei din Republica Moldova şi asociaţiile noastre să îşi trimită
specialişti care să ofere expertiza necesară cu acea ocazie. Actualele manuale
de literatură română din România ar trebui să se numească doar ,,manual al unei
părţi din literatura română”.
3.Înainte de a ne preocupa de
graniţe şi conflicte politice, trebuie să ne preocupe sârma ghimpată din
sufletele noastre şi să fim mai buni şi mai deschişi în a ne cunoaşte cu
vecinii şi fraţii. Duceţi guvernelor din care faceţi parte propunerea noastră
de a decide măsurile cuvenite pentru ca postul naţional de televiziune din
Republica Moldova să poată fi recepţionat pe întregul teritoriu al României şi
pentru soluţii care să asigure în mod practic pe baze reciproce liberul acces
la presă între Chişinău, Tiraspol, Bucureşti, Cernăuţi, Odesa, Izmail, Reni,
Galaţi, Ujgorod, Kiev care să premeargă liberei circulaţii a oamenilor.
4.Solicitaţi diplomaţiei române
să îşi înzecească eforturile de a convinge instituţiile UE spre a renunţa de
urgenţă la regimul vizelor pentru Republica Moldova.
5.Sunt prezenţi aici delegaţi ai
sucursalelor noastre din Ucraina (Transcarpatia, Cernăuţi şi Odessa) şi Serbia.
Duceţi, Doamna Ministru Andronescu, la prima şedinţă de guvern, propunerea
noastră pentru completarea articolului 8 din Legea cetăţeniei cu un nou alineat
(4) „Condiţiile prevăzute de alin. (1)
lit. a şi d nu se cer a fi îndeplinite de cetăţenii străini de etnie română.
Acestora li se aplică şi prevederile art. 11. Dovada etniei române a
solicitantului se confirmă prin înscrisuri de la şcoli, biserici sau asociaţii
culturale din statul de reşedinţă recunoscute de Ministerul de Externe al
României“. Reţineţi în motivaţie că Legea cetăţeniei române este singura
din Europa care nu discriminează pozitiv în obţinerea cetăţeniei la cerere pe
cetăţenii străini, care aparţin etniei majoritare din respectivul stat. În
forma actuală, legea română nu distinge spre exemplu între un cetăţean străin
chinez şi un cetăţean de etnie română din Serbia, Maramureşul de Nord, Ungaria
şi din oricare altă zonă care nu a fost cândva în componenţa statului român. În
actuala formă, legea este favorabilă doar în privinţa REDOBÂNDIRII cetăţeniei
române pentru cei care locuiesc în zone care au fost cândva în componenţa
României. Această prevedere privind redobândirea cetăţeniei trebuie să rămână
şi procedura să fie chiar simplificată, fiind însă necesar să venim şi în
întâmpinarea conaţionalilor noştri din zonele amintite, cărora nu le este
aplicabilă procedura redobândirii cetăţeniei, fiindcă nu au avut vreodată
cetăţenie română nici ei şi nici înaintaşii lor.
6.Duceţi la cunoştinţa
guvernelor noastre pentru a cere insistent şi necontenit tuturor instituţiilor
europene şi internaţionale că în secolul XXI în raioanele de est ale Republicii
Moldova, controlate de un regim nelegitim, trebuie de urgenţă stabilit dreptul
unor copii să-şi înveţe limba maternă în localităţile în care părinţii lor sunt
plătitori de impozite, că acolo trebuie de urgenţă acordat dreptul folosirii în
spaţiul public a limbii materne a principalei populaţii române / moldovene care
trăieşte acolo. La fel de discriminată acolo este şi limba ucraineană. Lipsa
acestui drept se poate verifica şi pe site-urile ,,ministerelor” din
autoproclamata republică, scrise într-o singură limbă, care îşi încalcă vădit
chiar şi propria ,,constituţie”, ce le proclamă şi pe acestea din urmă limbi
oficiale.
7.Duceţi guvernelor noastre şi
listele depuse în şcolile lor de părinţii copiilor de etnie română din Serbia
de răsărit, prin care cer să îşi poată studia limba maternă, spre o atentă
monitorizare a instituţiilor europene, conform
legislaţiei sârbe şi a protocolului semnat la 1 martie 2012 de Reprezentanţii
Permanenţi ai României şi ai Serbiei la UE.
8.Solicităm Ministerului Educaţiei, Cercetării,
Tineretului şi Sportului din România să repare eroarea fostei conduceri a
ministerului de a reduce numărul de ore de limbă română la ciclul primar. Dacă
până acum alfabetul se învăţa în 8 ore pe săptămână, fostul M.E.C.T.S. propune
doar 5 ore de limbă română, număr de ore insuficient dobândirii competenţelor
de citit – scris corect în limba română la clasele I-II. Motivaţia noastră este
confirmată şi de evaluarea PISA, a cărei analiză ar impune mărirea numărului de
ore de limbă română, nu reducerea lui.
9.De câte ori aveţi ocazia,
solicitaţi formatorilor de opinie să nu pună şi să nu permită să se pună în
antiteză român şi moldovean. Cei născuţi în Moldova trebuie să îşi asume cu
egală mândrie că sunt moldoveni şi români. Cereţi cadrelor didactice să
slujească adevărul chiar şi atunci când o parte a opiniei publice are altă
percepţie. Cereţi să fie urmat îndemnul rostit la primul congres al
învăţătorilor din Basarabia în 1917 de autorul actualului Imn de Stat al
Republicii Moldova - Alexei Mateevici, care spunea: „Lucrul drept poate înflori numai dacă se întemeiază pe idei drepte.
Unii se socotesc moldoveni, alţii — cei mai puţini — români. Ei bine, dacă aţi
luat asupra d-voastră sarcina de a lumina poporul, apoi trebuie să daţi
poporului idei adevărate, căci altfel întreg învăţământul e fără rost. Da,
suntem moldoveni, fii ai vechii Moldove, însă facem parte din marele trup al
românismului, aşezat şi prin România, Bucovina şi Transilvania. N-avem două
limbi şi două literaturi, ci numai una, aceeaşi cu cea de peste Prut. Aceasta
să se ştie din capul locului, ca să nu mai vorbim degeaba. Aceasta trebuie să
le-o spunem şi copiilor şi tuturor celor neluminaţi. Să-i luminăm pe toţi cu
lumina dreaptă”. În România există o asociaţie a scriitorilor în grai
bănăţean care, în stilul lor hâtru, afirmă că ,,Banatu-i fruncea” şi că
Timişoara este buricul pământului, fără însă ca vreunuia să-i treacă prin minte
că bănăţenii ar fi altceva decât români. Este un model cultural pe care ne
permitem să îl sugerăm. Să cultivăm brandul ,,moldovean” ca fiind inima
spiritului românesc. Nu suntem siguri că Timişoara este chiar buricul României,
dar ne este de neimaginat cât de sărace ar fi limba, literatura, arta, cultura,
civilizaţia şi istoria românilor fără filonul moldovenesc.
10.Încurajaţi colaborarea şi
activitatea în comun a slujitorilor şcolii din această parte de Europă, din
Republica Moldova, România, Ucraina, Rusia etc. Încurajaţi cadrele didactice să
sădească în sufletele copiilor şi tinerilor ataşamentul faţă de neamul şi
statele lor precum şi respectul şi simpatia pentru colegii lor de alte etnii.
Aceste valori trebuie îmbrăţişate întâi de profesorii înşişi. Noi, în acest
sens, am organizat în martie şi iulie 2012 acţiuni comune ale asociaţiilor
profesionale ale cadrelor didactice din Republica Moldova, România, Ucraina şi
Rusia, desfăşurate pe cheltuiala noastră la Chişinău, Buşteni şi Odessa. La
acţiunea din Odessa, organizată de Asociaţia Pedagogilor din Odessa, în frunte
cu preşedintele Nicolai Fedoreţ, în colaborare şi cu Ministerul Educaţiei din
Ucraina, nu am uitat să luăm în delegaţia noastră colegi din România de etnie
ucraineană care să ţină legătura cu ţara lor mamă. În asociaţia noastră avem şi
membri de etnie rusă şi ucraineană şi în revista noastră Învăţătorul Modern publicăm şi articole în limba lor maternă şi că
realizăm şi o ediţie specială a revistei în limba colegilor noştri de altă
etnie.
Nu în cele din urmă, vă asigurăm
de angajamentul asumat de asociaţiile noastre de a susţine ferm intenţiile
ambelor ministere de a îmbunătăţi legislaţia şcolară pentru a oferi copiilor şi
tinerilor din statele noastre o educaţie de calitate şi că suntem primii
interesaţi în creşterea nivelului de pregătire a corpului profesoral şi în
sporirea exigenţei în ceea ce priveşte prestaţia noastră la catedră. Doar aşa
va creşte prestigiul şcolii şi al nostru în societate.
Daţi-ne un răspuns comun acestor
deziderate ale noastre, dacă ne consideraţi pe calea cea dreaptă şi dacă doriţi
să avem argumente în faţa colegilor că efortul pe care le solicităm să-l depună
în cadrul asociaţiilor noastre profesionale nu este unul zadarnic.
Cu multă consideraţie,
Mariana Marin, doctor în
pedagogie
|
Preşedintele Asociaţiei
Generale a Învăţătorilor din România,
|
SĂ SE ŞTIE DIN CAPUL LOCULUI CA SĂ NU MAI VORBIM DEGEABA
(comunicat de presă)
Viorel Dolha –preşedinte
AGIRo
Asociaţia Generală a
Învăţătorilor din România a fost în perioada interbelică şi este şi acum cea
mai importantă asociaţie profesională a cadrelor didactice. De la reactivare
organizează anual cel puţin un forum amplu de dezbatere şi dezvoltare
profesională la care iau parte aproximativ 1000 de participanţi din toată ţara
şi din încă 9 sucursale de peste hotare. De la înregistrarea la Chişinău a
Asociaţiei Generale a Învăţătorilor din România- filiala R.Moldova are loc şi
în stânga Prutului câte un congres anual prin efortul unei echipe care îi
reuneşte pe cei mai buni dascăli de peste Prut conduşi de prof.dr. Mariana
Marin.
La
congresul al XXXIII-lea din această vară de la Buşteni, organizat de colega
Aprilia Gălbenuş, a fost reales ca preşedinte AGIRo arădeanul Viorel Dolha. Din
noua conducere mai fac parte Cătălin Diaconu (Bacău), Mândru Elena (Harghita),
Mariana Marin (R.Moldova), Aprilia Gălbenuş (Ialomiţa), Margareta Gheorghiţă
(Olt), Dănuţ Parpală (Teleorman), Dorinel Bogeanu (Olt), Stan Lupu (Galaţi) şi
Costică Furcoi (Vaslui). La eveniment, pe lângă conferenţiari de prestigiu din
domeniul ştiinţelor educaţiei, au participat şi miniştrii Ecaterina Andronescu
şi Liviu Pop Marian.
Congresul
de la Chişinău, constituit într-o ,,Academie a Învăţătorului Modern”, s-a
bucurat de participarea doamnei ministru al educaţiei din guvernul R.Moldova
Maia Sandu şi a doamnei ministru Ecaterina Andronescu care a făcut şi o
importantă donaţie de carte. Pe lângă numeroasele ateliere de dezvoltare
profesională şi de diseminare a bunelor practici, participanţii au lansat
doamnelor ministru şi un apel în sprijinirea unor mai vechi sau mai noi
deziderate. S-a cerut încurajarea şi recunoaşterea activităţii în cadrul
asociaţiilor profesionale conform articolului 9 din constituţie, revenirea
asupra reducerii numărului de ore de limbă română la clasele primare operate în
primăvară, introducerea în manualele de literatură şi istorie a românilor a
unor autori, opere şi evenimente istorice relevante produse la stânga Prutului
(care acum lipsesc în manualele din România), rezolvarea situaţiei diplomelor
nerecunoscute, iar la cererea sucursalelor de peste hotare s-au solicitat
modificări legislative privind discriminarea pozitivă în obţinerea cetăţeniei
române pentru etnicii români, simplificarea procedurii redobândirii cetăţeniei,
eforturi pentru eliminarea vizelor, acces reciproc la presa scrisă şi
audio-vizuală de pe cele două maluri ale Prutului, demersuri diplomatice pentru
asigurarea dreptului copiilor români din Transnistria la şcoală în limba
maternă şi respectarea acolo măcar a propriei „constituţii” care doar afirmă
funcţionarea a trei limbi (româna/moldoveneasca şi ucraineana fiind în fapt
excluse din spaţiul public) şi monitorizare internaţională în Serbia, acolo
unde cu sprijin AGIRo s-au depus în această vară din nou cereri pentru ore de
limbă română în şcolile publice ale copiilor români/vlasi din zona
Timoc-Morava. O delegaţie AGIRo din care nu au lipsit dascăli de etnie
ucraineană din România a fost prezentă şi la festivalul pedagogic din Odessa
organizat de Asociaţia Pedagogilor din regiunea Odessa –preşedinte Nicolai
Fedoreţ, un bun vorbitor de limbă română cu care s-a semnat un acord de
parteneriat privilegiat. Medalia de aur a congresului a fost transmisă anul
acesta de la colegii români din Izmail-Ucraina celor două ministere ale
educaţiei din Chişinău şi Bucureşti.
S-a cerut formatorilor de opinie
să nu pună şi nu permită să se pună în antiteză român şi moldovean. Cei
născuţi în Moldova trebuie să îşi asume cu egală mândrie că sunt moldoveni şi
români. Să fie urmat îndemnul rostit la primul congres al învăţătorilor din
Basarabia în 1917 de autorul actualului Imn de Stat al Republicii Moldova -
Alexei Mateevici, care spunea: „Lucrul
drept poate înflori numai dacă se întemeiază pe idei drepte. Unii se socotesc
moldoveni, alţii — cei mai puţini — români. Ei bine, dacă aţi luat asupra
d-voastră sarcina de a lumina poporul, apoi trebuie să daţi poporului idei
adevărate, căci altfel întreg învăţământul e fără rost. Da, suntem moldoveni,
fii ai vechii Moldove, însă facem parte din marele trup al românismului, aşezat
şi prin România, Bucovina şi Transilvania. N-avem două limbi şi două
literaturi, ci numai una, aceeaşi cu cea de peste Prut. Aceasta să se ştie din
capul locului, ca să nu mai vorbim degeaba. Aceasta trebuie să le-o spunem şi
copiilor şi tuturor celor neluminaţi. Să-i luminăm pe toţi cu lumina dreaptă.“
Participanţii
aşteaptă de la cele două doamne ministru un răspuns comun dat dezideratelor lor
precizând că prea de multe ori prezenţa oficialilor a lăsat în urmă doar poze
şi cuvântări.
JURNALE DE IMPRESII
TOTUL S-A
TRECUT PRIN SIMBOLUL INFINITULUI
Ludmila POPUŞOI, profesoară de matematică,
Gimnaziul „Ioan Vodă”,
s. Hagimus, r. Căuşeni
„O conversaţie cu un om
înţelept valorează mai mult decât
studierea unei cărţi înţelepte
mai mult de o lună” /proverb chinez/.
Totul s-a trecut prin simbolul
infinitului (∞), asocierea cu un opt orizontal sau cu colacii specifici
ospitalităţii, în care noi – dascălii - ne mişcăm circular şi ne formăm
continuu. Am reuşit timp de trei zile să trec prin câmpul inovativ,
conducându-mă de triada A-L-A, şi anume:
Afirmaţia lui Carl
Rogers: „A învăţa înseamnă a schimba”;
Legea lui Revans: „Viteza
învăţării, Viteza schimbării = Existenţa”;
Afirmaţia lui
G.T.Lampedusa: „Dacă vrem ca totul să continue, mai întâi trebuie să
schimbăm totul”.
Spunea Marin
Voiculescu: „Laboratorul educaţiei e fapta”, iar anume între
03-05.08.2012 am auzit, am văzut, am simţit despre
tradiţia Academiei Învăţătorului Modern şi numai noi - cadrele didactice
(învăţători, profesori) suntem cei care trecem puntea de
succes prin EDUCAŢIE, INOVAŢIE, PASIUNE.
Mulţumim moderatorilor,
organizatorilor şi, nu în ultimul rând preşedintelui AGIRoMd, pentru tot ce s-a
organizat şi desfăşurat conform agendei. Consider că s-a reuşit a combina
utilul, plăcutul şi frumosul în dezvoltarea profesională cu AGIRoMd - model
demn de urmat.
Apreciez activitatea cu
calificativul „EXCELENT”.
„Dumnezeu să vă ţină în palma
mâinii Sale, iar Îngerii să vă îndrume mereu”.
ACROSTIH AIM
Veronica TCACI, grad didactic II,
Şcoala – grădiniţă
nr.152, CED „Pas cu Pas”, mun. Chişinău
Adunaţi de pe
ambele maluri ale Prutului, Ucraina
Cu dorinţa de a
comunica, coopera şi colabora, selectează
Ateliere de lucru
consistente:
Didactică,
metodologie, coregrafie - toate cu dor de copii,
Emană energie
inepuizabilă pentru o educaţie de calitate.
Moderatori cu
nume notorii sunt invitaţi, dar şi miniştri care
Identifică
probleme, ascultă opinii, prezintă rezultate din statistici, iar ei -
învăţătorii,
Aşteaptă răbdător
decizii, continuând să
Înveţe mereu,
învăţând pe alţii pentru că simt
Necesitatea
irezistibilă de a sensibiliza puiul de om,
părinţii lui, sistemul educaţional din
RM.
Vorbind cu tact
şi înţelepciune, îşi
Asumă rolul
de a păstra şi perpetua spiritul nostru
românesc.
Ţintă de critică
este, poate fi marcat de
Ardere
profesională, dar rezistă cu puterea de a se birui prin lectură.
Tema de acasă - odă
profesorului basarabean din toate timpurile.
O artă sau un
destin? Ce înseamnă a fi om?
Roman unic azi cu
eroi şi modele pozitive într-o lume saturată de protagonişti negativi,
Unde găseşti o
demnitate a simplităţii, ştiind că
Long life learning
presupune înţelegerea lui
1+1=2 , dar 2 nu
mai este 1+1, atunci discută şi aduce
Inovaţia în
educaţie:
Metode active de
predare-învăţare-evaluare acei dascăli asertivi (nu meseriaşi), care depun
O imensitate de
pasiune în ceea ce fac, luptă pentru
Demnitatea de
dascăl, care
Este bogat în lipsuri, dar se mulţumeşte cu
puţin şi culege
Rodul peste ani,
fiind albit de
Nobleţea muncii.
Sărut mâna,
ACADEMIA ÎNVĂŢĂTORULUI MODERN!
Sida-Florica MAXA,
Arad, România
Sufletul mi-e plin de VOI, fraţi
basarabeni, chiar de am ajuns acasă…de acasă…
N-aş fi fost împlinită de nu
v-aş fi cunoscut… Zâmbetele şi gesturile simple, cuvintele calde, dragostea şi
îmbrăţişările voastre mi-au umplut inima de bucurie şi pace adâncă…
Câtă Dăruire, cât Entuziasm,
câtă Lumină şi Adevăr aţi sădit în sufletul meu… întocmai ca şi mama care m-a
învăţat să sap la rădăcina înţelepciunii, să culeg vârful smereniei, să-mi
iubesc şi să-mi ajut semenii, să preţuiesc banul dar mai ales prietenul, să
cântăresc drept lucrurile, după o adâncă chibzuinţă, să dau cât pot fără să
cer…
Voi m-aţi învăţat şi mai mult
dăruirea de sine, cu întreaga fiinţă…prin voi şi cu voi m-am desăvârşit…
Prin profesionalism, dar mai
ales prin dăruire sufletească şi credinţă, ne-aţi călăuzit pe aleile
înţelepciunii şi competenţei, prin foişoarele Curricula, Comenius, Gardner,
Paideia şi Brainstorming, prin laboratoarele Inovaţiei, prin Senatul Educaţiei,
pe faleza sănătăţii, pe valurile Nistrului…împărtăşindu-ne despre „educaţie,
inovaţie, pasiune”, „Tehnologii informaţionale şi soluţii pentru învăţământul
modern”, „Activitatea de echipă în managementul proiectelor educaţionale”,
„Arderea profesională…”, „Spaţiul artistic în educaţie…”, despre „Managementul
educaţional”, „Strategii didactice interactive”, „Proiectarea activităţii
educaţionale”, „Evaluarea competenţelor/performanţelor”, „Bune practici în
şcoala proactivă”, iar la „Gura căprioarei”, întocmai ca-n jurul focului, ne-am
adunat să topim ultimele fărâme de gheaţă din sufletele noastre şi să ne
contopim în iubirea şi dragostea voastră…
Pentru tot ce ne-aţi dăruit vă
MULŢUMESC din suflet şi vă spun: Sărut mâna şi jos pălăria! ACADEMIA
ÎNVĂŢĂTORULUI MODERN.
Cu aleasă preţuire.
***
Maia ŞEITAN. Mulţumesc
organizatorilor Academiei Învăţătorului Modern. Ne-am simţit bine. Ne-am
odihnit muncind şi am muncit odihnindu-ne. Sper să continuaţi această
experienţă reuşită, iar noi o să vă susţinem.
***
Cu mulţumiri, Veronica CÂRSTEA, Vaslui. Bună ziua şi bun găsit! Stimată Doamnă
Mariana Marin, mă bucur să vă fi cunoscut personal la acest eveniment important
pentru breasla noastră, altfel n-aş fi avut prilejul să văd ce înseamnă cu
adevărat munca în echipă şi liderul acceptat şi respectat unanim. Am învăţat
multe lucruri noi, pe altele le-am fixat, am avut prilejul să ne bucurăm de
prezenţa şi chiar de prietenia unor personalităţi şi ne-am distrat şi am legat
prietenii nesperat de benefice. Am învăţat ce înseamnă proiectare,
rigurozitate, profesionalism, toleranţă, atitudine, omenie şi multe altele. Vă
mulţumim şi vă încurajăm să organizaţi mai multe acţiuni de acest fel!
***
Valentina
ARION, Căuşeni. De
ceva vreme încoace mi-am
împrumutat drept crez pasaje din rugăciunile
lui Ion Druţă: ,,Izbăveşte-ne,
Doamne, de străvechiul nostru blestem de a porni peste tot şi de a nu
ajunge nicăieri, de a
încărca mai mult
decât putem duce, de
a le începe
pe toate şi
a nu duce
nimic până la
capăt...”. Ca să vedeţi
că rugăciunea mea a lucrat
la Academia la
care am participat - totul a
fost interesant, pe măsura
puterilor, echilibrat, dozat şi evaluat! Noi, învăţătorii, suntem condamnaţi la
optimism şi luciditate. Iar aceasta o putem obţine prin conlucrare
şi deschidere, aşa cum s-a
adeverit prin paleta largă a activităţilor din cadrul Academiei. Mulţumiri
organizatorilor, oaspeţilor şi Doamnei Mariana Marin!
***
Lucia ARGINT. Recent,
frunzărind o revistă foarte mediatizată destinată doamnelor, procurată la un
chioşc din Chişinău, mi-a atras atenţia un articol ce promova moldovence de
succes, care au fost remarcate ca personalităţi realizate în Republica Moldova.
Autorii articolului atrăgeau atenţia cititorilor că doar o parte dintre
candidatele menţionate vor constitui ulterior topul celor 50 de femei,
considerate fiind adevărate exemple pentru societatea noastră: ca cele mai
deştepte, mai de succes etc. Însă, după analiza întregului material, foarte
repede, curiozitatea mea feminină a fost dezamăgită – printre candidatele
propuse nu am găsit nici o reprezentantă a domeniului învăţământului din ţară.
Atunci, am realizat încă o dată, cu tristeţe şi decepţie, că în societatea
noastră profesia de pedagog (educator, învăţător, profesor, lector etc.) este
una ce nu poate să concureze, la moment, cu cea a unui manager, notar,
designer, bancher etc. În general, în ultimele decenii primează doar activităţile
foarte bine remunerate. Aceste modele au putere, imagine, maşini, bani...
Orice specialist
renumit într-un domeniu devine ţinta spre care se îndreaptă cei aflaţi la
început de drum. În așa fel, pedagogii deosebiţi, talentaţi şi care au obţinut
anumite succese în domeniul învăţământului se află acum în calitate de
„cenuşărese”, într-o lume care nu este interesată să promoveze acest domeniu
neapreciat al unui stat, devenit actualmente mai mult o ţară exportatoare de
creieri şi braţe ieftine de muncă... Pentru mass-media aflată în permanentă
căutare a unor senzaţii ieftine şi modele strălucite de carieră, personajele de
„hârtie” cu salarii mici, care activează în condiţii de muncă modeste, cu
materiale didactice depăşite, consumându-se nervos şi emoţional mult prea tare
cu elevi marcaţi de transformările socio-economice şi educaţi în familii tot
mai neimplicate în relaţia lor cu şcoala... nu sunt interesanţi.
Din aceste
considerente, mă bucură existenţa unei echipe de oameni care se consumă şi se
autodăruiesc, organizând şi promovând Academia Învăţătorului Modern care, în
opinia mea, este deosebit de importantă în procesul de stimulare a
învăţătorilor şi profesorilor cu vocaţie, pentru că aceştia să-şi mai dorească
să creeze, să ardă, să fie frumoşi, demonstrând optimism şi entuziasm şi
dorinţa să se autoperfecţioneze continuu, chiar şi în condiţiile unor timpuri
ostile pentru realizarea intelectualităţii basarabene. În acest context,
Academia Învăţătorului Modern este şi o metodă activă de diagnosticare şi
orientare a calităţii pregătirii profesionale a celor de care depinde eficienţa
reformelor moderne din învăţământul contemporan. Promovând activ exponenţi ai
elitei intelectuale, la un moment dat vom obţine, sper, redobândirea statutului
deosebit în societate, pe care îl avea profesorul în alte vremuri.
Doar măiestria şi
personalitatea puternică şi interesantă a celui care pretinde a fi un inginer
al sufletelor tinere va fi în stare să perimeze bancul care mai rămâne, cu
regret, actual: „Un bunel îşi întreabă nepoţelul ce tocmai îşi finisase
lecţiile, care este obiectul lui preferat. La care copilul a răspuns:
Televizorul, Calculatorul...”.
În fine, vreau să le
doresc tuturor participanţilor şi organizatorilor Academiei Învăţătorului
Modern - 2012 multă sănătate, baftă, realizări frumoase în toate începuturile,
împlinirea viselor şi apreciere corespunzătoare. Sper ca flacăra să ardă în noi
şi în continuare, iar vâlvătaia noastră să aprindă alte şi alte suflete, astfel
focul aspiraţiei spre Frumos să meargă mai departe aidoma flăcării olimpice,
din generaţie în generaţie. Dumnezeu să ne ajute!
***
Olga COJOCARI,
Gimnaziul Zahoreni, Orhei
„Dacă învăţătorul are
dragoste pentru profesia sa,
el este un învăţător bun. Dacă învăţătorul are dragoste
pentru profesie
şi pentru elevi, el este un învăţător desăvârşit”. (Tolstoi)
Din dragostea pentru profesie şi pentru copii am aderat la
AGIRO. Dorind să fiu în pas cu noile orientări din domeniul pedagogiei, am
participat la Academia Învăţătorului Modern, eveniment în care am cunoscut
fiinţe ce atrag pe cei din jur asemeni magnetului. Şi mi-am zis: „Iubirea de
oameni poate aprinde stele”. Aşa sunt organizatorii Academiei Învăţătorului
Modern:
Activi
Generoşi
Îndrumători
Responsabili
Ospitalieri
Mărinimoşi şi
Democratici,
asemeni lumânării care arde dăruind căldură şi lumină celor
din jur.
Prin ACADEMIE spre SUCCES!
ACADEMIA
ÎNVĂŢĂTORULUI MODERN
Ana MOISEI, în
numele Sucursalei Cantemir
3 august – cu
plăcere la Dacia-am venit,
Bune practici în şcoala Pro-activă
Pe Aleea Competenţei noi am distribuit,
Agenda de activitate bogată am avut
Şi clipe minunate aici am petrecut.
Aici am savurat plăcerile din plin,
Activităţi de socializare aşa bine gândite,
-Vai, cât de mult Vă mulţumim!
La 4 august pe
Faleza Sănătăţii curajul ne-a-nsoţit,
Apoi la Conferinţă Senatul Educaţiei ne-a găzduit.
Work-shop-urile toate interesante au fost,
Foişoarele psihopedagogiei ne-au căutat un rost,
Iar sesiunea a doua prin artă ne-a purtat:
Muzică, dans, pictură şi măşti am prezentat.
Valurile Nistrului de muză ne-a-mbătat,
Tehnici moderne de lucru aici noi am aflat.
5 august a sosit.
Din nou Faleza Sănătăţii pe toţi ne-a întrunit.
Apoi şi Conferinţa ştiinţifico-metodică atenţia ne-a
reţinut,
Căci e o artă mare ceea ce am făcut:
Activităţi în sesiune cu Management Educaţional,
Strategii didactice interactive şi proiectare iar,
Evaluarea competenţelor şi tot a fost uşor,
Iar Gura Căprioarei ne-a alinat cu dor!
ADEVĂRATUL
IORDAN AL CUNOŞTINŢELOR
În numele părinţilor semnează Aurelia
COVALSCHI,
părinte,
Liceul Teoretic „Gh. Asachi”, mun. Chişinău
Fiecare părinte îşi doreşte ceea
ce este mai bun pentru copilul său: proiecte instructiv-educative cât mai
antrenante, cadre didactice cu experienţă, un mediu de desfăşurare a orelor cât
mai utilat, încercăm să oferim copilului mediul prielnic de desfăşurare a unor
activităţi instructiv-educative constructive. Instituţia de învăţământ, după
cum spunea Al. Odobescu, este „mai mult decât un izvor de cunoştinţe
folositoare în viaţă, ea devine Iordanul în care se primeşte adevăratul botez”.
Iar aceasta se datorează unor manageri, unor personalităţi excepţionale, cu o
aleasă omenie şi profesionalism, care ţin cont de dorinţele părinţilor, dar mai
ales iubesc mult copiii. Din această dragoste se înfiripează multe proiecte, se
realizează multe lucruri utile, frumoase, dar mai ales în favoarea copiilor.
Aşa a luat naştere Asociaţia Generală a Învăţătorilor din
România. La 30 iunie, 1927, Tribunalul Ilfov a autentificat statutul acestei
asociaţii prin care se oficializa şi finaliza atunci manifestarea solidarităţii
între cadrele didactice la nivelul României Mari, corolar al tradiţiei
asociative învăţătoreşti, începută la 1869 în diferitele provincii în care
exista şcoală românească.
AGIRoMd - Asociaţia celor mai
buni învăţători - a luat naştere la 27 octombrie, 2010 şi are ca scop
cultivarea spiritului de solidaritate, ridicarea prestigiului şcolii şi al
cadrelor didactice. Anul acesta ACADEMIA ÎNVĂŢĂTORULUI MODERN şi-a desfăşurat
sesiunea de vară cu sloganul - Educaţie, Inovaţie, Pasiune, organizată de
Asociaţia Generală a Învăţătorilor din România, filiala din Republica Moldova
şi a avut loc în perioada 3-5 august, 2012 la staţiunea de odihnă Dacia, orăşelul Vadul lui Vodă.
Întâmplarea a făcut ca să particip
şi eu la prima ediţie şi să iau cunoştinţă cu istoricul AIM cu work-shop-urile,
activităţile culturale, expoziţia cadrelor didactice din România, Republica
Moldova, Ucraina, dar mai ales să cunosc oameni cu o vocaţie deosebită şi de un
profesionalism desăvârşit, care au ştiut să îmbine atât de armonios plăcutul cu
utilul, făcând noi cunoştinţe, schimb de experienţă. Așa am cunoscut-o pe
Doamna dr. Mariana Marin, Preşedinta Asociaţiei Generale a Învăţătorilor din
România, filiala Republica Moldova, pe Domnul Prof. Viorel Dolha, Preşedintele
AGIRo, pe Doamna dr. Viorica Goraş-Postică, conf.univ., USM, director adjunct,
Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, pe Domnul dr. Nicolae Fedoreţ, preşedintele
Asociaţiei Profesorilor din Odessa, dr. Marina Morari, conferenţiar
universitar, USB „A.Russo”, Dr. Vasile Flueraş, profesor, Liceul Teoretic Avram
Iancu, Cluj-Napoca, România...
La această conferinţă Inaugurală
„Educaţie. Inovaţie. Pasiune” au participat:
Maia Sandu, Ministru al Educaţiei
al Republicii Moldova, dr. Ecaterina Andronescu, Ministru al Educaţiei şi
Cercetării din România, Nicolae Dabija, scriitor, publicist, redactorul-şef al
ediţiei periodice Literatura şi arta,
membrul Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova, dr. Gabriel Albu, profesor
universitar, Universitatea Petrol-Gaze, Ploieşti, România, dr. Constantin
Şchiopu, conf.univ., USM.
Despre profesorul inovativ.
Dr. Marina Morari, conferenţiar
universitar, USB „A.Russo”.
Dr. Vasile Flueraş, profesor,
Liceul Teoretic Avram Iancu, Cluj-Napoca, România.
Dr. Pavel Cerbuşca, profesor,
Liceul Academiei de Ştiinţe a Moldovei, pedagogi din ţară şi de peste hotare.
Ne-am plimbat cu toţii pe Aleea
Competenţei prin Oraşul Academia Învăţătorului Modern. Moderator CO: Angela
Cutasevici, Tamara Lenţa, pe Faleza Sănătăţii. Traineri: Familia Cerbuşca. Am
discutat cu învăţători din Moldova şi România. Teatrul EduDisco a pregătit pentru membrii AGIRo surprize, serate dansante
cu genericul Drumurile noastre toate, se
vor întâlni vreodată. Teatrul de Vară Învăţătorul
aşteaptă vocile noastre a găzduit un grup de copii, care au încercat să le
aducă gândurile cele mai senine prin cântec, dans şi poezie. Senatul Educaţiei
a ascultat gânduri şi meditaţii despre Educaţie, Pasiune, Vocaţie. Moderator
CO: Valeriu Cavcaliuc, iar în laboratoarele inovaţiei, Moderator CO: Lucia
Argint, au fost aduse cele mai proaspete idei ale pedagogiei. Restaurantul Dacia Didactica a pregătit pentru toţi
participanţii meniul special, iar
Piscina SPA EDUCAŢIONAL i-a aşteptat pe toţi cu drag.
De dimineaţă şi până seara, pe parcursul a trei
zile, membrii AGIRo au fost încadraţi în diverse activităţi, au trecut prin
anumite încercări, au susţinut diferite examene: şi de cunoştinţe, şi de
omenie, şi de tărie sufletească. Numai aşa şcoala modernă va ieşi din tiparul,
standardul şcolilor pe care le ştim. Instituţia de învăţământ, dispunând de
adevăraţi specialişti care ştiu mai mult să dăruiască decât să primească, să
transmită adevărate valori fundamentale generaţiilor în creştere, care peste
ani ajunşi în pragul despărţirii, când le vor fi crescute penele şi încercate
tăria aripilor, când îşi vor lua zborul care şi încotro, să vină cu mii de
plecăciuni în faţa celor care au ştiut să făurească, să plămădească adevărate
valori aşa cum o fac cei din cadrul AGIRo. Personal, am trăit clipe de neuitat
prin ceea ce v-aţi propus să realizaţi. Vă mulţumesc din suflet!
Vă doresc izbândă, realizări, cât mai multe
proiecte interesante în munca cu cele mai nevinovate şi sincere fiinţe -
copiii. Să rămâneţi în armonia de idei pe portativul timpului – romanţa unor
trudnice preocupări pentru cea mai nobilă misiune, pentru care merită făcute
orice sacrificii, asumându-vă apostolatul.
***
Vasile
FLUERAŞ, Cluj - Napoca. Mulţumim pentru clipele petrecute la Vadul lui Vodă într-o superbă
companie. Mulţumim tuturor celor care au făcut posibil ca să mai existe aşa
ceva într-o lume plină de mercantilism. Mulţumim pentru acest real catarsis, pe
care l-am simţit în acele zile. Mulţumim pentru comunicare, comunicare şi
comuniune. Urări de bine, fericire şi împliniri tuturor celor care au
participat la această agapă.
***
Cu
înaltă apreciere şi mult respect, Viorica LISNIC. Am avut fericita ocazie să particip la Academia
Învăţătorului Modern, îi mulţumesc enorm dnei Mariana Marin pentru invitaţie.
Au fost trei zile „minune”, cu diverse activităţi foarte interesante,
originale, variate, bine gândite, aproape de sufletul învăţătorului modern.
Un schimb maxim de experienţă cu
colegii din România, Ucraina. Ţin din tot sufletul să mulţumesc echipei ce a
organizat acest seminar, dirijat cu multă înţelepciune şi iscusinţă de dna
Mariana Marin. BRAVO!
REVENIREA LA TRADIŢIE
Dr. Lucia ARGINT,
prof., grad didactic
superior
Fon muzical: E. Doga
Pe ecran se proiectează imagini cu ursitoarele
Dansul ursitoarelor (voce pe fon):
„Busuioc la naştere, busuioc la moarte, floare de tristeţe,
floare de noroc,
Doamne, cum încape viaţa noastră toată, în aceste fire mici
de busuioc?”...
Fire de dor, fire de
patimi şi zbor... Toate se deapănă în vraja firului vieţii...
Destinul ne este trasat în
linii mari, precum un fluviu, ce mai apoi îşi împarte apele în două:
- o ramură
tumultuoasă, dăruită Hazardului,
spre a se împlini ursirea „ce îţi este dat, în frunte ţi-e pus”;
- o altă ramură, pe
ale cărei ape line pluteşte barca Menirii.
Pentru că în Planul Domnului,
cu siguranţă, stă scris cu slovă de aur: „aveţi o MENIRE!”.
Şi, tocmai de aceea,
în Bunătatea sa, al nostru Tată ne-a venit în ajutor, dăruindu-ne Liberul Arbitru. Adică, libertatea de a alege Binele sau Răul – preţios,
dar şi periculos dar.
Acest drum al sorţii, ursit şi de Zânele Ursitoare lângă
leagănul prunciei, uneşte în clepsidra timpului 3 verigi: Trecut, Prezent şi Viitor.
Iată de ce în numele viitorului invocăm Ursitoarele din
legendele bătrânilor să aducă din potirul datinilor străbune esenţa
înţelepciunii veşnice.
Se include: Discursul testamentar al lui Ştefan cel Mare,
după Barbu Ştefănescu DELAVRANCEA, din piesa „Apus de soare”:
... „Ţineti minte cuvintele lui
Ştefan care v-a fost baci până la adânci bătrâneţi... că Moldova n-a fost a
strămoşilor mei, n-a fost a mea şi nu e a voastră, ci a urmaşilor voştri şi a
urmaşilor urmaşilor voştri în vecii vecilor...”
RUGA STRĂMOŞILOR (după V. Romanciuc)
Fraţilor, rămâneţi fraţi,
Într-o ţară, într-un nume
Că suntem puţini pe lume
Asta v-o doresc anume
Fraţilor – rămâneţi fraţi.
Fraţilor, nu vă trădaţi
Ridicaţi iubirea-n steme,
că şi-aşa de la o vreme
Fratele de fraţi se teme.
Fraţilor, nu vă trădaţi.
Fraţilor, nu vă-nvrăjbiţi
Ne vor pune bir pungaşii
ne vor lăuda vrăjmaşii
Ne vor blestema urmaşii
Fraţilor, nu vă-nvrăjbiţi
pauză......
În numele viitorului, profesorul este cel care prin modelul
său spiritual, are nobila menire, are sfânta datorie ca, obţinând investitura
Ursitoarelor în clipa Prezentului, să readucă
sfatul/dota strămoşească la locul
ei de cinste şi onoare, nejustificat ignorată adeseori:
Ursitoarele
aşează profesorului pe cap cununa
ursitoarelor...
Aşa, în oglinda timpului, Zânele ursitoare de ieri au harul
să se reflecte în fiecare dintre noi, în momentul când ne străduim să modelăm
noi generaţii prin vocaţie, dragoste şi autodăruire... (Din sală este adus COPILUL ÎN
SCENĂ)
Căci:
FRAGMENT DIN TATĂ-N FIU:
Profesorul: Azi
noi zidim. Azi noi durăm lumina
Cu gândul doar la cei ce vor veni
Cu inima aproape de-idealuri
Ce-au fost, ce sunt, ce pururea vor fi.
COPILUL: TRĂIM PENTRU
CE?
EU: Trăim pentru copii - să le lăsăm
Un nume sinonim cu vrednicia
Şi glia ce-o avem – să o păstrăm!
Şi pacea şi iubirea şi frăţia.
COPILUL: SĂ FIM CA
CINE?
EU: Să fim ca râul – râul ţine minte
Izvoarele din care s-a născut
Căci viitorul nu deschide uşa
Acelora ce vin fără trecut.
CREZUL:
Dar timpurile când
erau cinstite zânele ursitoarele au trecut.
„Am evoluat”,
ar spune mulţi. Spre bine? Poate,
din unele puncte de vedere... Spre
rău? Poate, din multe alte puncte de vedere... Acum, ne naştem... prea
puţini în Voia Domnului.
Oare evoluţia
noastră a smuls puterea din mâinile Ursitoarelor?
NU! Pentru că Noi singuri devenim ursitorii propriului
destin, dar şi ai sufletului gingaş de copil, de aceea:
În numele viitorului, Cred:
Cred în ultima şansă,
În unica, imposibilă
În logica dură şi aprigă
A riscului cotidian.
În ultimul pas – Supremul
Spre Marele Adevăruri
În mugurele Copilului-pom....
Care în mâinile mele smerite
Înfloreşte o Viaţă de Om!
Fiindcă: ...totul, dar absolut totul este în mâinile
noastre!
La elaborarea scenariului s-a apelat la:
Melodiile compozitorului Eugen Doga;
Fragmentul sonor din spectacolul televizat „Muşatinii”;
Fragmente din opera poetului Vasile Romanciuc;
Crezul inspirat după poetul şi regizorul Emil Loteanu.
FIECARE VARĂ ESTE FRUMOASĂ!
Nu, nu doar frumoasă, ci fermecătoare! Nu, nu
fermecătoare, ci încântătoare!.. aştept cu mare nerăbdare zilele de vară.
Credeţi că mi-i dor de zilele în care soarele blând aruncă cu suliţe de argint
pe pământul fin, iar câmpia aurie e plină de forfota insectelor lucrătoare; de
zilele în care pomii încărcaţi în lumină şi culoare îşi arată frumuseţea, iar
pădurea umbroasă ocroteşte vietăţile ei? Nu, nu doar! Toate aceste tablouri ale
naturii oferă cadru pentru a sărbători cele mai frumoase zile de naştere.
Sincer, sunt un pic geloasă pe cei născuţi vara. Dar mai mult sunt mândră că
acest anotimp călduros şi generos împleteşte spice de grâu în părul unor
distinse doamne, de care sunt mândră că le cunosc.
Prin timida-mi fire intenţionez azi să aduc cuvinte de
felicitare celor ce-şi sărbătoresc zilele de naştere în luna august.
Distinsa doamnă născută la 7 august, Valentina Gaiciuc, marchează anul acesta nu doar un frumos jubileu,
ci şi rolul de bunică, pentru ce-i dorim multă răbdare şi o dragoste
nemărginită, pentru că o merita din plin pentru harul de a umple inima
de râsete, căldură şi farmec nemăsurat.
În această zi frumoasă, stimată doamnă vă urăm ani
frumoşi. Vă suntem recunoscători pentru anii dedicaţi cu abnegaţie
dascălilor, în decursul cărora le-aţi dat celor pe care i-aţi ghidat din
ştiinţa şi sufletul Dumneavoastră mare. Să aveţi
parte de multă sănătate, inspiraţie, energie creatoare şi să-i aveţi alături pe
cei care vă iubesc şi pe cei care merită să vă iubească. Dragostea şi
grija ce o dăruiţi să vă fie răsplătită din plin cu multă căldură şi împlinire
sufletească. La mulţi ani!
În prima zi a lunii gustar s-a născut un om cu har şi vocaţie,
un sculptor de suflete şi caractere, un model urmat de mulţi „semănători de
lumină”, Mariana Marin. Lucrurile
mici, dar multe, pe care le face şi le spune au mare importanţă în
timp ce noi ne urmăm calea. Un gest frumos de-al dnei Marin poate să ia povara
umerilor obosiţi de drumul parcurs până la Chişinău, o vorbă bună poate îndulci
inima celor mai neliniştiţi dascăli. Câtă bucurie vine din discuţia şi
colaborarea cu dumneaei!
Chiar dacă
ziua semnificativă a fost mai mult o zi de griji şi emoţii pentru pregătirea
Academiei Învăţătorului Modern, noi vrem să ţi-o suplinim cu cele mai bune
urări de sănătate. Îţi dorim să ai în
preajmă pe cine crezi că îţi este prieten, să găseşti izvorul nesecat de bunătate, dăruire, abnegaţie,
creativitate, energie. Iar sloganul “De la o zi la alta ne va merge tot mai
bine!” pe care ni l-aţi insuflat, să devină un deziderat al vieţii
dumneavoastră. Fii Fericită MEREU!!!
În fiecare
zi de 18 august a fiecărui an suntem cu gândul la doamna Tamara Lenţa, o colegă de la care vorbe dulci sunt uşor de auzit,
iar lucruri drăguţe sunt uşor de împrumutat, o prietenă cu care nu încetezi să visezi la lucruri mari şi să
speri că totul va fi bine.
E o onoare pentru noi şi cu
recunoştinţă vrem să ştiţi că sunteţi foarte importantă pentru noi şi pentru
cei care vă înconjoară: prieteni, colegi, copii, părinţi şi nu în ultimul rând
membri familiei dumneavoastră. Vă urăm zile pline de fericire, linişte şi
momente de neuitat. LA MULŢI ANI!
Pe pajiştile odihnitoare florile vă întâmpină cu parfumul
lor îmbătător, albinele vă ademeneşte cu zumzetul lor intrigant, pentru a vă
putea şopti acele cuvinte nescrise, dar pe care le meritaţi din plin, FRUMOASE
DOAMNE! La mulţi-mulţi ani!
Cu o deosebită consideraţie,
Daniela State
Comentarii
Trimiteți un comentariu